Opvoeden via de schoollunch: leuk, lekker en leerzaam

By 20 augustus 2017Methodieken

Een in Frankrijk wonende vader stuurde mij laatst het lunchmenu van de basischool waarop zijn kinderen zitten. Elke dag rauwkorst of salade vooraf, een groentemaaltijdmet vlees of vis en fruit of kaas na. Allemaal vers gemaakt van lokale producten en qua samenstelling nagerekend door een diëtiste.

Gezond lunchen is natuurlijk op zichzelf al nuttig. Maar samen tafels dekken, eten en afruimen is ook plezierig en gezellig. Er is dan tijd voor sociale interactie en het leren van omgangsvormen en tafelmanieren.

In plaats daarvan smeerden wij, net als de meeste ouders in Nederland, ’s ochtends in recordtempo wat brood. Samen met een pakje melk en wat fruit in de lunchtrommel. Die trommel moest dan in de lunchpauze in tien tot vijftien minuten worden leeggegeten.

Bioritmemodel

Allemaal met de beste bedoelingen. Vooral gedicteerd door het continurooster dat al op ruim de helft van de circa 7000 basisscholen is ingevoerd. Dit betekent schooldagen van 9.30 tot 14.30 uur, met een korte lunchpauze, waarbij alle kinderen verplicht op school eten. In Frankrijk wordt minimaal drie kwartier uitgetrokken voor de lunch.

Leerlingen zouden het meeste baat hebben bij het bioritme­model: om 10.00 uur beginnen en om 12.00 uur een lange pauze op school met daarin ruimte om te eten en voor sport en ontspanning. De les begint vervolgens weer om 14.30 uur (tot 16.30 uur).

Dat is wellicht niet zo handig voor de leerkrachten zelf, maar die klagen ook bij het huidige continurooster over een veel te korte middagpauze. En het lijkt mij ook wel weer een uitkomst voor werkende ouders.

Couscous en tortilla
Oude wijsheden over onderwijs vertellen ons dat kinderen het meest leren door het te ervaren en te doen. Iets leren over gezond en duurzaam eten kan daarom heel goed via een schoollunch. En het wordt nog leerzamer als ze tegelijkertijd ook iets leren over de herkomst van het eten en de culturele betekenis ervan. Vanuit dat oogpunt van cultuur en gezondheid is naast eten ook leren koken in de klas volgens Europese politici een goed idee.

Het Europees Parlement heeft daarom in 2014 besloten dat kinderen culinaire kennis dienen op te doen. Het gaat om onderwijs in het ‘gastronomisch erfgoed’. Dat leer je niet uit een boek maar in de keuken.

Koken is, doordat we overal kant-en-klaareten kunnen kopen of bestellen, weliswaar geen vaardigheid meer die nodig is om te overleven. Maar net als bij handarbeid is leren koken goed voor de creativiteit, het helpt de motoriek (snijden, roeren, kneden, mengen), en het bevordert goed lezen en rekenen (hoeveel gram ook al weer voor hoeveel personen en in welke volgorde?).

 

Bron: Parool.nl

lees verder…

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.